Czym jest hormon wzrostu?

Hormon wzrostu, zwany inaczej somatotropiną, jest hormonem, który stymuluje i pobudza wzrost tkanek naszego organizmu. Nasila procesy syntezy białek oraz podziału komórek. Co to oznacza? Oznacza to, że jest to jeden z hormonów odpowiedzialny za regenerację naszego organizmu oraz jego wzrost.

Za jego produkcję odpowiedzialna jest przysadka mózgowa. Stymuluje on wytwarzanie w wątrobie insulinopodobnego czynnika wzrostu-1 (IGF-1), który to właśnie, jest jednym z najważniejszych czynników odpowiedzialnych za wzrost min. naszych mięśni. Oprócz tego HGH (hormon wzrostu) jest hormonem lipolitycznym, co oznacza, że będzie promował on utratę niechcianej tkanki tłuszczowej. Warto też wspomnieć, że wysoki poziom jego stężenia we krwi poprawi jakość i zdrowie naszej skóry, oraz pozytywnie wpłynie na nasz nastrój.

Jego wydzielanie zależy głównie od pory dnia, a w największych ilościach jest wydzielany podczas fazy głębokiego snu.

Znaczenie w sporcie

Substancja ta będzie odgrywała kluczowe znaczenie w każdej dyscyplinie sportu. Odpowiadać będzie za prawidłową regenerację oraz adaptację naszego organizmu do wysiłku i obciążenia, któremu poddawane jest nasze ciało podczas treningu. Hormon wzrostu odegra również ważną rolę podczas redukcji tkanki tłuszczowej. Jego niskie stężenie nawet podczas deficytu kalorycznego może skutkować tym, że ciężko nam będzie osiągnąć upragnione efekty. Ze względu na stymulację wydzielania IGF-1, wspomagać on będzie wzrost siły mięśniowej oraz masy.

Jak zwiększyć produkcję hormonu wzrostu?

Aby wspomóc wydzielanie się HGH należy się zastanowić kiedy będzie ono największe. Takim momentem jest przede wszystkim sen, ale duże znaczenie będzie odgrywał trening.

Zaczynając od snu, warto pamiętać aby:

  • Wysypiać się, nie kłaść się o późnej godzinie, gdy zamierzamy wcześniej wstać. Im krócej śpimy, tym większe ryzyko, że faza głębokiego snu będzie krótsza, co negatywnie wpłynie na ilość wydzielanego hormonu.
  • Wyciszyć się przed snem. Nie zaleca się korzystania telefonu przed snem, czytania książki lub oglądania telewizji. Wpływa to negatywnie na wydzielanie melatoniny i zaburza nasz zegar biologiczny, przez co ciężej nam zasnąć.
  • Zwiększyć aktywność fizyczną w ciągu dnia. Dzięki temu łatwiej będzie nam zasnąć, co z kolei pozytywnie wpłynie na czas fazy głębokiego snu.
  • Warto również sięgnąć po suplementy, które zawierają w sobie melatoninę i substancje wspomagające wydzielanie hormonu wzrostu takie jak AAKG lub GABA.
  • Należy również zadbać o to, aby w naszej sypialni było jak najmniej światła.

Jak już wspomniałem, znaczącą rolę w zwiększeniu wydzielania somatotropiny odegra trening. Największe ilości będą produkowane podczas treningu dużych partii takich jak nogi czy plecy. Dlatego układając plan treningowy warto wziąć pod uwagę, że korzystniej będzie trenować te partie przed innymi. Wysokie stężenie HGH będzie się utrzymywać również następnego dnia co pozytywnie wpłynie na trening mniejszych partii i poprawi nasze efekty. Z tego względu warto w poniedziałki trenować nogi, a nie klatkę.

Należy zaznaczyć też, że suplementacja białkiem po treningu również wpływa na wyższy poziom wydzielania hormonu wzrostu po treningu. Pozytywny wpływ na ten proces będzie miała również dieta wysokobiałkowa. Warto również zdrowo się odżywiać i utrzymywać nasze ciało w zdrowiu, ponieważ niedobory pokarmowe będą negatywnie wpływać na stężenie somatotropiny w naszej krwi.

Comments

comments


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x