Każdy kto choć trochę siedzi w temacie odżywek i suplementów diety słyszał na pewno o BCAA. W naszym sklepie z odżywkami klienci często pytają po co właściwie jest ten suplement. Niektórzy nie widzą potrzeby kupowania tego produktu, ponieważ aminokwasy rozgałęzione nie należą do najtańszych twierdzą, że nie warto. Wśród bywalców siłowni utarło się nawet zabawne powiedzonko, że BCAA to właściwie takie drogie carbo. Czy ten żart ma w sobie chociaż trochę prawdy? Czym są i jak działają aminokwasy BCAA? Odpowiedź znajdziesz w naszym tekście, zapraszamy do lektury 🙂

Aminokwasy – budowa chemiczna

702px-aminoacidball-svg

schematyczny wzór strukturalny aminokwasu

Aminokwasy o rozgałęzionym łańcuchu bocznym z ang. branched-chain amino acid, w skrócie BCAA należą do grupy aminokwasów egzogennych. I tu rodzi się pytanie: Czym są aminokwasy egzogenne? Otóż aminokwasy można podzielić na endo i egzogenne. O ile te endogenne nasz organizm jest w stanie syntetyzować samodzielnie to egzogennych musimy dostarczyć mu z zewnątrz np. wraz z pokarmem. Aminokwasy to części składowe białek. Białko, w uproszczeniu, to nic innego jak połączone ze sobą wiązaniami peptydowymi długie, bo złożone z co najmniej 100 aminokwasów, łańcuchy polipeptydowe. Na właściwości białka wpływ ma między innymi kolejność aminokwasów w łańcuchu.

Wszystkich aminokwasów białkowych jest 20. Związki te mają wiele cech wspólnych. Każdy aminokwas na swoich końcach posiada grupę karboksylową (COOH) i aminową (NH2) oraz szkielet węglowodorowy. To co odróżnia je od siebie i nadaje indywidualne właściwości każdemu z aminokwasów to przyłączony do szkieletu łańcuch boczny (na obrazie jako “R”). Jako BCAA wyróżniamy te aminokwasy u których dołączony łańcuch jest dodatkowo rozgałęziony, są to trzy aminokwasy L-Leucyna, L-Izoleucyna oraz L-Walina. Tak w skrócie można scharakteryzować związki jakimi są aminokwasy w kontekście chemicznym.

Które BCAA najlepsze?

Nasz sklep z odżywkami oferuje szeroki wybór BCAA. Klienci często pytają które są najlepsze. Otóż składniki wszędzie będą takie same. Przy wyborze BCAA należy zwrócić uwagę na następujące parametry:

  • Zawartość aminokwasów w porcji
  • Proporcję między poszczególnymi aminokwasami.
  • Zawartość innych składników aktywnych
  • Technologia pozyskania
  • Instantynizacja produktu (rozpuszczalność)
  • Smak (w przypadku proszku)

Dlaczego proporcja między aminokwasami jest ważna? Za najistotniejszy aminokwas z grupy BCAA uważana jest leucyna. Najczęściej spotykany jest stosunek 2:1:1 na korzyść leucyny właśnie. I tą opcję uważam za najrozsądniejszą. Warto rozważyć również zakup dostępnych w sprzedaży suplementów o proporcji 4:1:1. Wszystko powyżej nasuwa pytanie czy nie lepiej kupić samą leucynę? Na sklepowych półkach znajdziecie również produkty o nierównym stosunku poszczególnych składników.

Po co mi BCAA?

iron-maxx-bcaas-glutamine-550gAminokwasy BCAA stanowią blisko 30% wszystkich aminokwasów tworzących włókna mięśniowe. W czasie intensywnego wysiłku, kiedy zapasy glikogenu zostają wyczerpane organizm szuka innego źródła energii. Na nasze nieszczęście zanim sięgnie do tkanki tłuszczowej zacznie „spalać” mięśnie. BCAA mogą bowiem być wykorzystane w celach energetycznych. Suplementacja aminokwasami o rozgałęzionym łańcuchu bocznym (BCAA) niesie zatem trzy podstawowe korzyści. Po pierwsze przyspiesza regenerację powysiłkową. Dzięki odpowiedniej podaży aminokwasów BCAA organizm może szybciej odbudowywać uszkodzone w czasie treningu włókna mięśniowe. Po drugie wysokie stężenie aminokwasów BCAA w krwiobiegu działa antykatabolicznie, chroniąc nasze mięśnie przed „spaleniem”. Po trzecie wraszcie stanowią dodatkowe źródło energii w czasie intensywnych treningów pozwalają “wrzucić wyższy bieg”.

Kiedy BCAA?

Suplementacja wskazana jest szczególnie w okresie redukcji masy ciała. Przy nisko kalorycznych dietach aminokwasy rozgałęzione pomogą ochronić mięśnie. BCAA nie są suplementem typowo pod siłownię. Świetnie sprawdzą się we wszelkich sportach wytrzymałościowych. W połączeniu z węglowodanami jest to suplement pierwszego wyboru dla biegaczy, rowerzystów czy też piłkarzy. Najlepsza pora przyjmowania BCAA to zdecydowanie okres przed oraz, jeżeli charakter treningu nam to umożliwia, w trakcie wysiłku. Aminokwasy nie wymagają trawienia, nie ma zatem obaw, że żołądek nie poradzi sobie z nimi, nawet w trakcie biegu czy innej aktywności fizycznej. Często słyszy się też, że BCAA powinno się przyjmować po treningu. Z tym nie można się jednak do końca zgodzić. Po skończonej jednostce treningowej mimo wszystko lepiej jest celować w produkty o pełnym aminogramie. Najlepszy oczywiście będzie pełnowartościowy posiłek. W dni nietreningowe nie ma konieczności suplementacji aminokwasami rozgałęzionymi. Wielkość porcji najlepiej jest dobierać pod własną masę ciała. Powinniśmy przyjmować minimum 1 gram aminokwasów rozgałęzionych na 10 kg masy ciała, czyli osoba ważąca 80 kg powinna w porcji jednorazowej dostarczyć 8g BCAA.

Sprawdź ofertę aminokwasów BCAA w naszym sklepie z odżywkami Doktor-Fit.

Comments

comments


Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
znawca
znawca
3 lat temu

Hm czytałem badania w których stwierdzono że stosowanie bcaa podczas treningu jest nieopłacalne

Adam
Adam
10 miesięcy temu

Profesjonalny artykuł, można dowiedzieć się wielu ciekawych informacji na temat BCAA, ze swojej strony polecam również artykuł na https://naturalhealthonline.store/czy-bcaa-dziala-dawkowanie-bcaa również dobrze przedstawione badania na temat działania, dawkowania itd.

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x