Suplementacja w piłce nożnej. Jakie suplementy dla piłkarza?

Czasy w których o suplementacji myśleli jedynie zawodowi sportowcy oraz fani Arnolda, spędzający na pobliskiej siłowni długie godziny już dawno odeszły w niepamięć. Dziś zdajemy sobie sprawę, że nawet rekreacyjny wysiłek rodzi potrzebę zaopatrzenia organizmu w odpowiednie składniki. Suplementy diety przestały być domeną jedynie domorosłych kulturystów dla których świat kończy się na kreatynie i białku. Dziś zastanowimy się jak powinna wyglądać podstawowa suplementacja w piłce nożnej i innych sportach o podobnej charakterystyce.

Jak Powinna wyglądać suplementacja w piłce nożnej i sportach o zbliżonej charakterystyce? Czy istnieje uniwersalna suplementacja dobrana pod kątem uprawianego sportu? Dziś postaram się odpowiedzieć na te pytania.

W zasadzie już na wstępie można rozwiać pierwszą wątpliwość. Mianowicie – suplementację należy w każdym przypadku dobierać indywidualnie do potrzeb konkretnej osoby. Jednak znając charakterystykę danej dyscypliny sportu można wskazać dla niej, nazwijmy to, podstawową suplementację. Taką właśnie podstawową suplementacją w piłce nożnej się dziś zajmiemy. Dla uproszczenia założymy, że nasz piłkarz amator ma w ciągu tygodnia dwa treningi na boisku, jeden trening na siłowni oraz jedne mecz w pełnym wymiarze.

Suplementacja piłkarza

Odpowiednia mineralizacja

Naszą suplementację rozpoczniemy od produktu który pomoże nam uzupełnić dietę w dwa niedoborowe pierwiastki jakimi są magnez oraz cynk. Szczególnie w przypadku osób o zwiększonej aktywności fizycznej, zwłaszcza w kontekście dyscyplin takich jak piłka nożna, zapewnienie odpowiednio wysokiej podaży tych minerałów w diecie jest bardzo istotne. Jako pierwszy na naszej liście melduje się zatem kompleks magnezu, cynku oraz witaminy B6 występujący często pod nazwą handlową ZMA. Spośród dostępnych na rynku preparatów tego typu, do naszego zestawienia wybieram produkt Chela MZB firmy Olimp. Odpowiednia mineralizacja wspomoże nie tylko prawidłową pracę mięśni ale także wspomoże regenerację.

Olimp CHELA MZB

Mocne stawy

Warto zabezpieczyć też swoje stawy które przy treningu piłkarskim narażone są na duże przeciążenia. Odpowiednia sprawność układu ruchu to podstawa nie tylko w przypadku piłki nożnej ale praktycznie w każdej dyscyplinie sportu. Jeśli chcesz uniknąć kontuzji która uniemożliwi treningi pamiętaj o odpowiedniej rozgrzewce. Zadbaj też o właściwą regenerację i ochronę stawów i ścięgien. Najlepsze do tego celu będą preparaty wieloskładnikowe. Szczególnie ważne składniki w przypadku preparatów na stawy to m.in. MSM, glukozamina, chondronityna, witamina C, wapń, kwas hialuronowy i oczywiście kolagen. Według mnie jednym z lepszych preparatów tego typu jest Flexit Drink firmy NUTREND i to właśnie on ląduje na naszej liście podstawowych suplementów w piłce nożnej.

Energia, wydolność i regeneracja

Trenujemy wiele elementów, technikę, taktykę, koordynację ale nawet najlepsza technika nie pomoże kiedy odetnie nam prąd w trakcie meczu. Dlatego zawodnicy terując pracują również nad poprawą kondycji i wydolności. Nie można też dopuścić do przetrenowania które uniemożliwi rozegranie 90 minut na pełnej mocy. Ten aspekt można wspomóc odpowiednią suplementacją. Aby zapobiec przetrenowaniu a przy tym zapewnić dodatkowe źródło energii w czasie treningu idealnie sprawdzą się aminokwasy rozgałęzione BCAA. Dodatkowo warto wprowadzić do suplementacji L-karnitynę która pomoże w poprawie wydolności oraz Beta-alaninę która ograniczy między innymi powstawanie kwasu mlekowego.

No dobrze ale BCAA, l-karnityna, beta alanina… to już trzy kolejne produkty, sporo tego jak na podstawową suplementację. Spokojnie, jest produkt który w składzie zawiera wszystkie wspomniane przeze mnie składniki i to w rozsądnych ilościach. Mam na myśli BCAA PLUS Firmy IHS. Oczywiście nie tylko ten producent oferuje suplement który spełniałby te kryteria. Do naszego zestawienia wybrałem jednak właśnie wspomniane przeze mnie BCAA PLUS które poza karnityną i beta-alaniną zawiera jeszcze m.in. tyrozynę i witaminy z grupy B.

Kreatyna królowa suplementów

W naszej suplementacji nie mogło zabraknąć kreatyny. Ten suplement sprawdzi się doskonale również w przypadku piłkarzy. Najlepiej przy długofalowym stosowaniu w stałej dziennej porcji na poziomie ok 3 – 5 gram dziennie. Miłośnikom biegania po zielonej trawie za piłką poleciłbym jabłczan jako formę chemiczną kreatyny. Który jabłczan kreatyny wybrać? W zasadzie nie będzie miało kluczowego znaczenia. Osobiście polecam Trec cm3 a ze względu na wygodę wersję tego produktu w kapsułkach.

Podstawowa suplementacja w piłce nożnej

Do naszych podstaw suplementacji uwzględniając charakterystykę piłki nożnej wybraliśmy: Olimp Chela MZB czyli synergiczne połączenie magnezu cynku i witaminy B6. NUTREND Flexit Drink jako wieloskładnikowy preparat który wspomoże regenerację naszych stawów. Aminokwasy rozgałęzione BCAA wzbogacone o l-karnitynę i beta-alaninę BCAA PLUS firmy IHS, oraz jabłczan kreatyny CM3 firmy trec.

Tą suplementację można rozbudowywać w uzależnieniu od indywidualnych potrzeb konkretnego zawodnika. Jest to pewna podstawa od której należałoby zacząć. Jak widzicie zabrakło tu chociażby odżywki białkowej. Nie wrzucaliśmy też witaminy D3 którą warto suplementować nie zależnie od uprawianego sportu ze względu na klimat w którym żyjemy. Zabrakło jeszcze wielu innych suplementów których stosowanie warto rozważyć ale nie taki był przecież sens tego tekstu 😉 Na koniec dodam, że orientacyjny miesięczny koszt zaproponowanej w tym artykule suplementacji wynosi 210 zł.

 

 

A jak waszym zdaniem powinna wyglądać suplementacja w piłce nożnej? Dajcie znać w komentarzach.
Sprawdźcie też nasz artykuł o jesiennej suplementacji

 

 

Comments

comments

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

  Subscribe  
Powiadom o